Vedtægter for Otterup Badmintonklub
§ 1 Navn og hjemsted
Stk. 1. Foreningens navn er Otterup Badmintonklub.
Stk. 2. Foreningens hjemsted er Nordfyns Kommune.
§ 2 Foreningens formål
• At skabe mulighed for at dyrke badminton i Otterup,
• At skabe rammer for kammeratligt samvær og et sundt idrætsligt arbejde,
• At samle alle interesserede til at samvirke om disse opgaver.
§ 3 Organisationstilslutning
Stk. 1. Foreningen er tilsluttet følgende organisationer:
• Badminton Danmark
• DGI Fyn under Danske Gymnastik & Idrætsforeninger.
Stk. 2. Optagelse i andre organisationer kan finde sted. Beslutning om organisationstilslutning træffes af bestyrelsen, men skal godkendes på førstkommende generalforsamling.
§ 4 Medlemmer
Stk. 1. Enhver, der vil efterleve foreningens vedtægter, kan optages som medlem.
Stk. 2. Indmeldelse sker ved henvendelse til et bestyrelsesmedlem.
Stk. 3. Bestyrelsen kan nægte optagelse, hvis ansøgeren tidligere er ekskluderet eller før anmodning om medlemskab har udvist en adfærd, som kunne have medført eksklusion.
Stk. 4. Bestyrelsen kan til æresmedlemmer udnævne personer, som gennem en årrække har ydet et uegennyttigt stort og fortjenstfuldt arbejde for foreningen.
§ 5 Udmeldelse
Stk. 1. Udmeldelse skal ske skriftligt til kassereren.
Stk. 2. Forfaldent kontingent refunderes ikke. Bestyrelsen kan dog i særlige tilfælde dispensere herfor.
§ 6 Eksklusion
Bestyrelsen kan efter skriftligt varsel ekskludere et medlem
• Hvis medlemmet trods påkrav ikke betaler sit kontingent eller andre fordringer, foreningen måtte have på medlemmet.
• Hvis medlemmet overtræder foreningens vedtægter. Eksklusion i henhold til denne bestemmelse forudsætter en enstemmig bestyrelse.
§ 7 Foreningens ledelse
Foreningens ledelse varetages af:
• Generalforsamlingen.
• Bestyrelsen.
• Eventuelle udvalg.
§ 8 Generalforsamlingen
Stk. 1. Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen.
Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i maj måned, med følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent.
2. Valg af referent.
3. Aflæggelse af formandens beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år til godkendelse.
4. Forelæggelse af revideret regnskab til godkendelse.
5. Forelæggelse af budget for det kommende år til godkendelse.
6. Behandling af indkomne forslag.
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
8. Valg af bestyrelsessuppleant.
9. Valg af revisor.
10. Valg af revisorsuppleant.
11. Eventuelt.
Stk. 3. Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen med mindst 14 dages og højst 4 ugers varsel med angivelse af dagsorden. Indkaldelse skal ske ved mindst en af følgende måder:
• Annoncering i en lokal avis
• Advisering på foreningens hjemmeside
• Fremsendelse af brev eller e-mail til hvert enkelt medlem. Såfremt indkaldelsen sker ved brev eller e-mail, holdes formandens erklæring om, at indkaldelsen er udsendt til samtlige medlemmer, for uimodsigeligt bevis.
Stk. 4. Forslag, der ønskes behandlet på en ordinær generalforsamling, skal indsendes skriftligt til formanden inden 1. april med nøjagtig angivelse af forhandlingsemne og forslag.
§ 9 Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling afholdes:
• Når bestyrelsen beslutter det
• Når mindst 25 medlemmer skriftligt opfordrer bestyrelsen hertil med nøjagtig angivelse af forhandlingsemne og forslag.
Stk. 2. Indkaldelse finder sted på samme måde som til en ordinær generalforsamling. Finder indkaldelsen sted i henhold til stk. 1, nr. 2, skal generalforsamlingen afholdes senest 6 uger efter, at bestyrelsen har modtaget opfordringen hertil.
Stk. 3. Dagsordenen, der skal fremgå af indkaldelsen, skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Valg af referent.
3. Behandling af det forslag, der har forårsaget den ekstraordinære generalforsamling.
4. Eventuelt.
§10 Regler for generalforsamlinger
Stk. 1. Deltage- og taleberettiget på generalforsamlingen er alle, der er medlem af foreningen, samt alle, der er forældre til medlemmer, der ikke er fyldt 15 år.
Stk. 2. Stemmeberettiget på generalforsamlingen er alle, der er medlem af foreningen, og som er fyldt 15 år. For medlemmer under 15 år, kan stemmeretten udøves af en forælder. Der kan kun afgives én stemme pr. forældrepar, uanset om man har flere børn under 15 år, som er medlem af foreningen.
Stk. 3. Stemmeafgivning kan alene ske ved personligt fremmøde.
Stk. 4. Valgbare på generalforsamlingen er alle myndige medlemmer af foreningen, ved personligt fremmøde eller skriftligt tilsagn.
Stk. 5. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset de mødtes antal. Afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed, og stemmeafgivning skal ske skriftligt, når blot en af de tilstedeværende stemmeberettigede forlanger det.
Stk. 6. Ved personvalg gælder følgende regler: • Personvalg afgøres ved absolut flertal, eventuelt i flere afstemningsrunder. • Afstemninger sker skriftligt. • Stemmesedler er kun gyldige, hvis der er stemt på det antal kandidater, der skal vælges. • Stemmeberettigede kan kun afgive én stemme på hver kandidat. • Kandidater er valgt uden afstemning, hvis der kun er foreslået det antal, der skal vælges.
Stk. 7. Forslag om vedtægtsændringer eller om foreningens opløsning kan kun behandles på en generalforsamling, når det udtrykkeligt har været nævnt i indkaldelsen, at der er stillet forslag herom, og kan kun vedtages med kvalificeret flertal på mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Blanke og ugyldige stemmer betragtes som ikke afgivet og tæller ikke med.
Stk. 8. Over det på generalforsamlingen passerede udfærdiges et referat, som skal underskrives af dirigenten og indsættes i bestyrelsens forhandlingsprotokol.
§ 11 Bestyrelsen
Stk. 1. Bestyrelsen er foreningens øverste myndighed mellem generalforsamlingerne.
Stk. 2. Bestyrelsen består af 5 medlemmer, som vælges af generalforsamlingen. Generalforsamlingen vælger endvidere 1 bestyrelsessuppleant.
Stk. 3. Valgperioden er 2 år. 2 bestyrelsesmedlemmer vælges i lige år, og 3 bestyrelsesmedlemmer vælges i ulige år. Suppleanten vælges for 1 år.
Stk. 4. Såfremt der et år ikke er opstiller et tilstrækkeligt antal kandidater, kan generalforsamlingen beslutte, at antallet af bestyrelsesmedlemmer nedsættes indtil næste ordinære generalforsamling, hvor en ledige bestyrelsespost skal søges genbesat for den resterende valgperiode. Bestyrelsen skal dog som minimum bestå af 3 medlemmer. Stk. 5. Bestyrelsen konstituerer sig selv.
Stk. 6. Næstformanden indtræder i formandens sted, såfremt denne midlertidigt er forhindret i at varetage sine opgaver.
Stk. 7. Udtræder et bestyrelsesmedlem i en valgperiode, indtræder bestyrelsessuppleanten indtil næste ordinære generalforsamling, hvor nyvalg finder sted for den resterende valgperiode. Der foretages eventuelt omkonstituering.
§ 12 Bestyrelsens opgaver
Bestyrelsens opgaver er:
• At påse, at foreningens virksomhed foregår i overensstemmelse med vedtægterne og generalforsamlingens beslutninger.
• At forvalte foreningens økonomi.
• At foranledige udarbejdelse af de nødvendige forretningsordener.
• At nedsætte de nødvendige udvalg og arbejdsgrupper samt udpege foreningens repræsentanter i eksterne udvalg, råd m.m.
• At foretage eksklusion, jf. § 6.
§ 13 Bestyrelsens forretningsorden
Stk. 1. Bestyrelsesmøder afholdes efter formandens bestemmelse eller efter anmodning fra et flertal af bestyrelsens medlemmer.
Stk. 2. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når et flertal af bestyrelsens medlemmer er mødt. Afgørelser i bestyrelsen træffes ved simpel stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.
Stk. 3. Over det på bestyrelsesmøder passerede udfærdiges et referat, som skal underskrives af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer og indsættes i bestyrelsens forhandlingsprotokol.
§ 14 Tegningsret
Stk. 1. Foreningen tegnes af formanden og kassereren i forening eller en af disse i forening med et af de øvrige bestyrelsesmedlemmer.
§ 15 Hæftelse
Stk. 1. For foreningens forpligtigelser hæfter kun foreningens formue.
Stk. 2. Et medlem har ikke krav på andel i foreningens formue.
§ 16 Kontingenter
Stk. 1. Medlemmer betaler et kontingent, der omfatter betaling for medlemskab af foreningen og betaling for den aktivitet medlemmet deltager i.
Stk. 2. Kontingentet fastsættes af bestyrelsen.
Stk. 3. En sæson kan vælges opdelt i en eller flere kontingentperioder. Kontingentet forfalder til betaling forud for en kontingentperiode med sidste rettidige betaling den 15. i den første måned af perioden.
Stk. 4. Betales kontingentet først efter påkrav, opkræves et af bestyrelsen fastsat gebyr.
Stk. 5. Bestyrelsen kan i særlige tilfælde bevilge nedsat kontingent.
§ 17 Årsregnskab og budget
Stk. 1. Foreningens regnskabsår er 1. april – 31. marts.
Stk. 2. Bestyrelsen forelægger på den ordinære generalforsamling et revideret årsregnskab for foregående regnskabsår, samt et budget for det kommende år.
§ 18 Revision
Stk. 1. Foreningens regnskab revideres af et på generalforsamlingen valgt medlem.
Stk. 2. Generalforsamlingen vælger tillige en revisorsuppleant.
Stk. 3. Valgperioden for revisor og revisorsuppleant er 1 år.
§ 19 Opløsning
Den generalforsamling, der i overensstemmelse med bestemmelserne i § 10, stk. 7, herom har besluttet foreningens opløsning, træffer også beslutning om, hvorledes foreningens midler skal anvendes, dog skal de anvendes til almennyttige formål.
§ 20 Datering
Foreningen er stiftet den 15. oktober 1962
Vedtægterne er senest ændret den 6.juli.2020